Wszystkich zainteresowanych podjęciem nauki w LCKZiU absolwentów Szkół Podstawowych (ich rodziców i opiekunów) zachęcamy do kontaktu z doradcą zawodowym zatrudnionym w szkole – Panem Mirosławem Górczyńskim.
Można z nim porozmawiać online na platformie Microsoft Teams codziennie, po wcześniejszym zgłoszeniu e-mail: mgorczynski@wp.pl lub telefonicznym: 502 661 342 (celem uzyskania kodu dostępu do zespołu „zajęcia online” na Microsoft Teams).
Kontakt jest możliwy w następujących godzinach:
Poniedziałek – 9:00 – 12:00
Wtorek 9:00 – 12:00
Środa 9:00 – 12:00
Czwartek 13:00 – 16:00
Piątek 9:00 – 12:00
Obszar pracy nauczyciela doradcy zawodowego w szkole i jego najważniejsze zadania z zakresu edukacyjno-zawodowego oraz psychologiczno-pedagogicznego wsparcia ucznia określają:
- Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325);
- Wydane na podstawie: Prawo oświatowe, art. 47 ust. 1 pkt. 5
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2018 r. poz. 1647)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2019 poz. 323) – wchodzi w życie 01.09.2019 r.
- Wydane na podstawie: Ustawa o systemie oświaty, Art. 22 ust. 2 pkt. 11
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532, z późn. zm.)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2019 poz. 322) – wchodzi w życie 01.09.2019 r.
- Wydane na podstawie: Karta Nauczyciela, art. 42 ust. 7b
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1601)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. 2019 poz. 1322)
Najważniejsze zadania nauczyciela doradcy zawodowego w szkole obejmują:
1. – systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
2. – opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu realizacji doradztwa zawodowego, który uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego oraz koordynowanie jego realizacji;
3. – wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego, który uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego;
4. – koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
5. – realizowanie działań wynikających z programu realizacji doradztwa zawodowego, który uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
6. – realizowanie zadań i działań doradcy zawodowego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmujących:
a) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
b) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
c) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
d) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
e) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
f) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wszystkie te zadania mogą być realizowane na godzinach wychowawczych, na godzinach doraźnych zastępstw, w trakcie realizacji zadań projektowych, w trakcie indywidualnych spotkań z uczniem.
Nauczyciel doradca zawodowy wspiera szkołę w zakresie pomocy uczniom w rozwoju zawodowym i osobistym, prowadzi także działania doradcze skierowane do rodziców. Poprzez swoje działania w zakresie świadczenia usług informacji zawodowej i doradztwa zawodowego stara się zminimalizować liczbę nieprzemyślanych, przypadkowych decyzji uczniów dotyczących ich ścieżki kształcenia oraz przyszłości edukacyjno-zawodowej. Stara się pomóc młodzieży w uzyskaniu odpowiedzi na pytanie: ,,Jaki wybrać zawód, który będzie zgodny z posiadanymi przeze mnie predyspozycjami, a jego wykonywanie przyniesie mi satysfakcję?”
Działania związane z doradztwem zawodowym realizowane przez doradcę zawodowego są kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, rodziców i nauczycieli (w tym nauczycieli przedmiotów ogólnych i zawodowych, nauczycieli wychowawców, nauczycieli specjalistów, nauczycieli bibliotekarzy).
Godziny pracy doradcy zawodowego w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Lublinie (są to jednocześnie godziny otwarcia Szkolnego Ośrodka Kariery):
- Poniedziałek 8:30 – 12:30
- Wtorek 8:30 – 12:30
- Środa 8:30 – 12:30
- Czwartek 12.30 – 16.30
- Piątek 8:30 – 12:30
Ktoś mądry kiedyś powiedział: „Rób co lubisz a nie będziesz musiał pracować.” Pomoc doradcy zawodowego może okazać się w tym bardzo przydatna.
Pliki do pobrania:
-
-
- Plan Pracy Doradcy Zawodowego w roku szkolnym 2022-2023_.pdf
- Zasoby Informacji Zawodowej 08.09.2022.pdf
- Program realizacji doradztwa zawodowego w Branzowej Szkole I Stopnia w LCKZiU 2022-2023.pdf
- Program realizacji doradztwa zawodowego w Technikum Mechanicznym wLCKZiU 2022-2023.pdf
- Lubelski Rynek Pracy 2030. Ekspertyza oparta na analizie scenariuszowej.pdf
- Kwalifikacje szkolnictwa branżowego w scenariuszach przyszłości dla województwa lubelskiego.pdf
- Kwalifikacje szkolnictwa branżowego a potrzeby lokalnych rynków pracy w województwie lubelskim.pdf
- Talenty Gallupa_Krotki Przewodnik Menedzerski.pdf
- rozp.MEN z 12 lutego 2019 w sprawie doradztwa
- Przykladowy program doradztwa zawodowego dla branzowych szkol
- Przykladowy program doradztwa zawodowego dla technikum
- Zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie europejskich ram jakosci i skutecznosci przygotowania zawodowego z 15.03.2018
- Przyszłe umiejętności związane z pracą
- Doradztwo kariery w szkołach zawodowych
- Scenariusz lekcji
- Raporty: Dwa Światy – pracodawca oraz Dwa Światy – student (dostępne za darmo po zapisaniu się na stronie wydawcy)
- Skill CV
- Ulotka dla sluchaczy
- Tematy zajec z doradztwa na godz.wychowawcze
- Ankieta dla sluchaczy
- Strona z dokumentacją „Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych” Wszystkie poniższe materiały pochodzą z tej strony Internetowej
- spawacz_reczny_lukiem_elektrycznym – Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych
- spawacz_reczny_gazowy – Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych
- spawacz_metoda_tig – Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych
- spawacz_metoda_mig – Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych
- spawacz_metoda_mag – Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych
- Baza standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych
- Samobadanie stylu uczenia się (gra multimedialna)
- Generacja dobrej kariery – raport pracuj.pl_
- Pracownik przyszłości – raport WUP Lublin_
- zalecenia rady europejskiej z dnia 15 marca 2018 w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego
- Zintegrowana_Strategia_Umiejętności_2030_część_ogólna
-
SERDECZNIE ZAPRASZAM
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SALA 109
MIROSŁAW GÓRCZYŃSKI
PSYCHOLOG DORADCA ZAWODOWY
mgorczynski@wp.pl