Przejdź do treści

Relacje z innowacji pedagogicznej w LCKZiU

W II semestrze roku szkolnego 2021/2022 zrealizowano innowację pedagogiczną pt. Program wspierania uczniówze specjalnymi i edukacyjnymi potrzebami w ramach Koła Florystyczno- Rękodzielniczego w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Lublinie. Była to innowacja mieszana (organizacyjno- metodyczna), poszerzająca i rozwijająca wiedzę z zakresu ogrodnictwa, florystyki, rękodzieła czy elementów wikliniarstwa.

Autorem i osobą prowadzącą w/w działanie była Renata Godlewska- nauczyciel zawodu ogrodnik. Program w/w zajęć wdrożono od 02.02.2022 r. Zajęcia z młodzieżą odbywały się w II semestrze roku szkolnego 2021/2022 (od 04.02.2022 r. do 22.06.2022 r.) 1- 2 x w tygodniu.
W/w działaniami zostali objęci uczniowie z kl 3 BSW – 6- ro uczniów i inni chętni uczniowie z klas Technikum Mechanicznego- 8-ro uczniów (razem 14- ro uczniów LCKZiU: 9 dziewcząt i 5- ciu chłopców korzystało z zajęć dodatkowych pozalekcyjnych w ramach Koła Florystyczno- Rękodzielniczego). Zajęciami pozalekcyjnymi w tej formie zainteresowała się młodzież z 4 klas Technikum i klasa kończąca BSW profil ogrodnik- najliczniejsza grupa.

Zajęcia zaplanowano: 1x w tygodniu x 2 godziny (razem= 30 godzin), zaś realizowano: 1x w tygodniu x 2 grupy (razem = 70 godzin). Spotkania odbywały się w formie stacjonarnej (25 spotkań) i zdalnej (zależnie od sytuacji epidemiologicznej i zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora) 4 spotkania. Razem przeprowadzono 29 spotkań.

Biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby uczniów wprowadzono spotkania 2 x w tygodniu: w środy (mała grupa lub indywidualnie) i piątki grupa większa. Dla osób nieobecnych zamieszczano dodatkowo materiały z lekcji na platformie szkolnej (e- nauczanie).

Program oferował następujący zakres tematyczny:

  1. Warsztat florysty: narzędzia i materiały.
  2. Ćwiczenia w wiązaniu wstążek.
  3. Dekoracje sezonowe (jesienne, zimowe, wiosenne).
  4. Dekoracje funeralne i „Ku Pamięci”- wiązanki, wieńce, kompozycje.
  5. Wiklina- elementy wyplatanek.
  6. Kompozycje futurystyczne- fotografia florystyczna.
  7. Stroiki i ekspozycje sezonowe- Bożonarodzeniowe.
  8. Dekoracje okolicznościowe np. Walentynki, Dzień Babci i Dziadka.
  9. Bukiety i wiązanki kwiatowe.
  10. Dekoracje w naczyniach.
  11. Florystyka Wielkanocy.
  12. Biżuteria kwiatowa.
  13. Artystyczne pakowanie prezentów.
  14. Dekoracje stołu/obiektu publicznego.
  15. Targi i ewenty- oprawa kwiatowa.

Udało się również zrealizować dodatkowy moduł tematyczny pn.: Kwiaty doniczkowe o ozdobnych liściach w dekoracji wnętrz, oraz realizację zajęć dla uczniów z innej klasy (2- krotne spotkanie z klasą 1 BA).

Uczniowie podczas w/w zajęć pozalekcyjnych zdobywali nowe umiejętności zawodowe i hobbystyczne z zakresu florystyki, ogrodnictwa i rękodzieła np. wikliniarstwa. Przyswajali nowe umiejętności manualne, rozwijali kreatywność, ćwiczyli cierpliwość i rozwijali swoje umiejętności komunikacyjne (aktywne słuchanie, umiejętność pracy w zespole) i społeczne. W atmosferze wzajemnej akceptacji i tolerancji integrowali się podczas wspólnych zadań lub ćwiczyli pracę samodzielną zależnie od specyfiki zajęć. Wykonane prace zdobiły szkołę lub domy naszych uczniów. Nowonabyte umiejętności praktyczne manualne wzmacniały ich poczucie własnej wartości, ułatwiały naukę przedmiotów zawodowych i rozbudzały w nich pasje ogrodnicze. Samodzielne wykonanie dekoracji (lub z niewielką pomocą nauczyciela) dodawała im pewności siebie i zwiększała motywację do nauki. Najczęściej pracowaliśmy na kwiatach ciętych i zieleni ciętej oraz suszu naturalnym i nowoczesnych materiałach florystycznych.

Młodzież mogła sobie wyrabiać odpowiednie postawy proekologiczne i spędzać czas wolny twórczo, oraz przenosić pozytywne wzorce do grupy rówieśniczej, również w zakresie dzielenia się wiedzą i pasją czy poprawnym komunikowaniu się.
Osiągnieto cele zgodne z programem. W trakcie zajęć obserwowałam również indywidualny rozwój uczniów, ich zaangażowanie, kreatywność i oryginalność, czy „łapanie bakcyla florystycznego” co mnie bardzo budowało jako nauczyciela i stawiało mi nowe wyzwania, by jeszcze bardziej uatrakcyjnić zajęcia zainteresowanym.
Przypomnę tylko, iż kolejna uczennica wykonała i zgłosiła pracę na konkurs wielkanocny organizatorem którego byli: Centrum Spotkania Kultur w Lublinie pod Patronatem Honorowym Beaty Mazurek – Europosłanki, Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w kategorii: Palma wielkanocna wykonana techniką współczesną- dorośli i młodzież od 15 roku życia. Uczennica wykonała palmę z „zającem Zbyszkiem”. Serdecznie raz jeszcze gratuluję zaangażowania i podjęcia takiego wyzwania. Jestem bardzo zadowolona z aktywności uczniów i ich postępów na zajęciach i trzymam kciuki za ich rozwój zawodowy już poza szkołą.

Fotorelację zajęć przedstawiamy poniżej.

Renata Godlewska